Made in Slovenia

made_in_sloveniaNo, končno so med vse bolj črnimi novicami tudi nekatere svetle izjeme. Prispevek o podjetju Sandiline, ki proizvaja neoprenske obleke za vodne športe je nadvse navdušujoč. Predvsem sem bil navdušen, da na všitku za blagovno znamko Adidas (pač, različne reprezentance imajo imajo svoje uradne opremljevalce) z velikimi črkami piše MADE IN SLOVENIA!
Končno Slovenija podpiše sporazum o civilnem letalstvu z Kitajsko … in Pipistrel bo lahko končno poletel po kitajskem nebu brez zapletenih procedur in enormnih stroškov.
Cedim sline nad motorji BMW in prav lepo je videt, da kot dodatno opremo oz. nadgradnjo uradno ponujajo izpušne sisteme Akrapovič.
Trimo iz Trebnjega naj bi zasnoval in postavil fasado na novem McLarnovem razvojnem centru … ja, verjetno je še kar nekaj podjetij, ki bi lahko naštel a mi žal na pamet padejo le tej štirje primeri.

Žal pa ima Slovenija tudi precej podjetij, ki jim ni uspelo in so sedaj nekje na smetišču zgodovine ali pa se s težavo prebijajo in borijo za vsako drobtinico na trgu … Mura, ki je obstajala od leta 1925 (za primerjavo; Hugo Boss od leta 1924, Kenzo 1970, Chanel 1920-30), Labod z začetki v leto 1924, Peko z tradicijo, ki sega v leto 1903(!), Sava 1920, Elan 1945 … ja, precej žalostno. Marsikatero slovensko podjetje je nekako preživelo vojne vihre a moderne dobe, kapitalizma pa ne.

Trenutno najvrednejše podjetje na svetu Apple (nastal leta 1977, a prvi komercialni računalnik ponudil na trgu leta 1983) ima na spletu kup kratkih filmčkov za “rekrutacijo” zaposlenih … naj bo to v njihovih trgovinah, na sedežu podjetja … kod, da to potrebujejo. Verjamem, da na njihov naslov, Infinite loop 1, vsak dan pride kar nekaj prošenj za zaposlitev. Ampak oni imajo te kratke filmčke … ko jih gledam, mi na pamet ne pade nič drugega kot; brand awerness! Graditev blagovne znamke na zaposlenih in podjetja, ki to počno bodo zagotovo uspešna.
Pred dnevi je vodenje Yahooja prevzela ena izmed vodilnih kadrov v Googlu (Marissa Mayer). Še vedno “prodaja” zgodbico o tem, kako je prišla na razgovor na Google … razgovor je potekal za mizo za namizni tenis, ki je bila obenem tudi sejna miza, how cool is that(!?) … prodaja zgodbico podjetja, ki je nastalo leta 1998, ki nima zgodovine!!!

Seveda se mi ob tem razmišljanju takoj poraja vprašanje; ali ima kakšno slovensko podjetje program “brand awerness”? Je tu težava naših podjetij (seveda poleg bremena države)? Se nek predstavnik, prodajnik, direktor, nabavnik v podjetju Sava zaveda, da lahko pokončno stoji pred vsakim … on predstavlja podjetje z 90 letno zgodovino, njemu je zaupanih še nadaljnjih 100 let (seveda figurativno). Zakaj bi prodajal ceno, če lahko prodajaš znamko z tradicijo, know how, servis? Ampak za to je potrebno imeti kader, trenerja, ki predstavi, kaj pomeni brand, znamka! In tega, se bojim, se v Sloveniji ne gremo, ne znamo it!

slovenska_narodna_zastavaPrav tako me zanima, koliko slovenskih proizvodov nosi napis “Made in Slovenia” in ne “Made in EU”? Veste, vedno, ko vidim napis, da je nekaj narejeno v EU mi misli takoj poiščejo Romunijo, Bolgarijo, Poljsko … in s komerkoli sem govoril mi je to potrdil. So “zahodnjaki” drugačni? Ne, žal niso … Nemec bo vedno povedal, da je neka stvar narejena v Nemčiji, kakor tudi Italijan, Francoz … in mi se imamo za “zahodnjake”!
Preden ponovno zatajite identiteto, še enkrat pomislite in si priznajte kaj vam pade na pamet ob napisu “Made in EU” … pa še nekaj; sedaj veliko Američanov pozna Kopitarja in od kje prihaja, tudi Pipistrel poznajo in vedo od kje je … pa Akrapoviča … še enkrat pomislite, kaj bo potencialni kupec mislil, ko bo videl “Made in EU”!

Mi Slovenci pa še vemo ne, da je ruska zastava dejansko naša, narodna zastava (brez grba, z grbom je državna), ki je bila izobešena že leta 1848 na Wolfovi (pomlad narodov) … torej preden je ta postala ruska!
Očitno nimamo narodne zavesti, kako bomo potem gradili nekakšen “brand awerness”?

Veste, ta blog je napisan v Slovenščini in je Slovenski … ker sem Slovenec in ljubim svojo identiteto. Zavedam in gradim blagovno znamko v svojem podjetju po svojih najboljših močeh … ker vem kaj sem in kje je moje mesto! Ko se bodo tega zavedli lastniki podjetij, direktorji, managerji, krizni managerji … potem bo tudi gospodarstvu začelo iti bolje.

Komentiraj